
Козаки на Січі самі готували собі їжу. І, звичайно,
їх харчування відрізнялось від реєстровців. Сніданок, обід і вечеря на Січі
готувалась в курені (а їх було до 38) кухарем і його помічниками. Обов’язком
помічників було носити воду, тримати в чистоті казани і посуд та допомагати
кухарю в разі необхідності. Їжа готувалася три рази на день на всіх козаків в
чавунних чи мідних казанах в сінях кожного куреня. Посуд, був, зазвичай, дерев’яний.
В кожному курені проживало до 150 козаків. Козаки просиналися зі сходом сонця,
вмивалися джерельною чи річковою водою, приводили себе в порядок, молились
Богові, а після молитви сідали за дерев’яні столи. Час після сніданку козаки
проводили по-різному: хто об’їжджав коня, хто оглядав зброю, дехто тренувався в
стрільбі, хтось відпочивав. Рівно о 12 годині курінний повар вдаряв у казан, і
кожний козак ішов обідати.
Після обіду козаки також займалися різноманітними
справами: тренувались у вправах з холодною зброєю, відпрацьовували вправи по
маскуванню та самозахисту без зброї, ремонтували різноманітний реманент.
Що ж
їли козаки? Популярною їжею на Січі були кашоподібні страви з різних зернових:
соломаха, тетеря, щерба, братко. Також часто готувалися й кулеші. Однією з
особливостей харчування козаків було незначне споживання печеного хліба, адже
борошно не завжди було в достатній кількості. Крім того, випікання хліба
вимагало великої кількості людей, значних затрат праці і часу. Картопля ж
з’явилась набагато пізніше. До столу, який на Січі звався «сирном», подавали
наступні страви.
Соломаху, тобто
житнє борошно, густо зварене з водою й засмажене олією. Тетерю – рідку пшоняну кашу, до якої під час кипіння додавалося
кисле житнє тісто; в крутому вигляді тетеря вживалася з риб’ячою юшкою, жиром,
молоком чи просто водою. Тетеря подавалась до обіду і була улюбленою стравою
козаків. Щербу – рідко зварене
борошно на риб’ячій юшці.
Братко –
рідку пшоняну кашу з домішкою замість кислого житнього тіста пшеничне чи
будь-яке інше прісне. Їжа запивалася різними напоями з посуду, який називали «михайлик»
чи «коряк» місткістю від 3 до 5 наших чарок. Рідка їжа їлась ложками, тверда
бралась руками. На вечерю часто подавали гречані галушки з часником
або юшку, зварену з риби. Великі групи козаків займалися рибним промислом. Риби
в той час було безліч: осетри, білуга, севрюга, стерлядь, сом, короп, лящ, чехоня,
оселедець. Її в’ялили, сушили, солили, виготовляли риб’ячий жир, вживали рибу
як вареною, так і печеною. Риба була суттєвим додатком до раціону харчування
козаків як влітку, так і взимку. За козацьким звичаєм, за столом необхідно було
з’їсти все, що було наварено і спечено. На запорізьких землях водилось дуже
багато диких тварин: дикі коні, кози, олені, вепри, сайгаки, ведмеді, зайці.
Велика кількість різноманітних птахів селилась поблизу річок і озер, а саме
дрохви, тетереви, куріпки, фазани, качки, гуси, кулики і т.д.
Харчові запаси поповнювалися козаками постійно. Особливо хотілося
відзначити козаків, які проживали в зимівникам. Їх основним завданням була
поставка різноманітних харчів, починаючи від м’яса, борошна, сала круп і
закінчуючи овочами і фруктами. Інколи козаки пекли коржі-загреби (тісто
загрібали в жар). М’ясні страви були святковими. Якщо козаки хотіли поласувати
м’ясом, дичиною, варениками, то збирали додаткові гроші, закуповували продукти
і передавали їх кухареві. Козаки вживали багато часнику, хріну, цибулі, гіркого
перцю, капусти, червоного буряка, пили узвар. Під час військових походів режим
харчування був зовсім іншим, змінювався також і набір продуктів. Вирушаючи в
похід, козак повинен був брати з собою запас продуктів, якого повинно було
вистачити на кілька місяців. Тому в дорогу брали те, що не псувалось і довго
могло бути придатним для вживання. Основу раціону в походах становили сухарі,
крупи, борошно, сало. Воду ж козаки возили в дерев’яних баклагах, прив’язаних
до сідла.
В походи також брали риболовні сітки. Вживання спиртних напоїв під
час походів суворо заборонялось. Порушники цього закону карались на смерть. На
морі ж того, хто вживав дозу спиртного, викидали за борт «чайки». Кожен козак
мав при собі дерев’яну ложку, без якої він не міг ходити, не заживши слави
недбалого і невиправного пастуха. Кожен козак носив ремінний пояс, а через
плече навішувався ремінний гаман. У гамані зберігались кресало, кремінь і трут.
До пояса ж були прив’язані швайка і ложечник. За допомогою швайки лагодили
кінську збрую, а в ложечнику зберігалась дерев’яна ложка. Вода, яку тоді
використовували для пиття і приготування їжі, була надзвичайно чиста, а
особливо джерельна, яка мала цілющі властивості. Більш різноманітною була їжа
реєстровців, які проживали в містах, містечках, на хуторах. Вони вживали багато
печеного хліба; їли рибу; борщі з воловини, телятини, свинини; юшку з грибами;
куліш; різноманітні каші; тушковану моркву з квасолею; галушки, вареники;
свинину з квашеною капустою; узвар і т.д. Козаки-запорожці могли і вміли добре
попоїсти і погуляти, випити чарку варенухи, але це було після походів. Після
вечері козаки залишали дрібні гроші для закупівлі на січовому ринку продуктів
на наступний день. Якщо ж коштів не вистачало, курінний отаман докладав з своїх
коштів чи коштів куреня. Козаки полюбляли посмакувати й мамалигу – тісто з
пшона й кукурудзи, – яка вживалася без солі, але з солоним сиром (бринзою), а
іноді з пастремою (шматком баранини, висушений або зав’ялений з сіллю. Це м’ясо
було схоже на балик). Рецепт приготування мамалиги козаки перейняли від
молдавських і татарських чабанів. Деякі методи консервування козаки запозичили
у татар. Молоко переробляли на сир і масло. Для зберігання продуктів
використовувались льохи з льодом. Звичайно, висока якість продуктів і чиста
вода давали можливість козакам доживати до глибокої старості, чого, на жаль, не
скажеш про наше сучасне життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар